Η κρίση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Εφημερίδα ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ Κέρκυρας 27-4-2017

Εφημερίδα ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ Κέρκυρας

27-4-2017

Η κρίση της Ευρωπαϊκής Ένωσης

 

Σταύρος Μαυρουδέας

Τμήμα Οικονομικών

Παν. Μακεδονίας

e-mail: smavro@uom.edu.gr

web: https://stavrosmavroudeas.wordpress.com

 

Το Brexit αλλά και όλες σχεδόν οι προηγούμενες αλλά και οι επόμενες πολιτικές και εκλογικές αναμετρήσεις στην Ευρώπη δείχνουν την βαθιά λαϊκή απέχθεια απέναντι στην αντιλαϊκή ΕΕ που πηγάζει τόσο από τα δομικά χαρακτηριστικά της (δηλαδή την εγγενή εύνοια προς το κεφάλαιο σε βάρος της εργασίας) όσο και από την τρέχουσα οικονομική κρίση της (δηλαδή την ανάδειξη των εγγενών αδυναμιών και αντιφάσεων της).

Οι κατεστημένες αναλύσεις, τόσο στη χώρα μας όσο και στην Ευρώπη, αδυνατούν να κατανοήσουν την κρίση της ΕΕ. Εδώ και χρόνια επιδίδονται – υπηρετώντας τα κυρίαρχα πολιτικο-οικονομικά συμφέροντα – σε αυτιστικές αναλύσεις που παρουσιάζουν την ΕΕ σαν ένα τέλειο και αβύθιστο πλοίο. Έτσι συγκαλύπτουν τις σοβαρότατες αδυναμίες της, όπως την μεγάλη διαφορά επιπέδων ανάπτυξης (ανισομετρία) μεταξύ των χωρών του ευρω-κέντρου και αυτών της ευρω-περιφέρειας και το γεγονός ότι η ευρωζώνη δεν είναι μία βέλτιστη νομισματική περιοχή. Συνακόλουθα, την παρουσιάζουν σαν ένα αναπόφευκτο και μη αναστρέψιμο κατασκεύασμα καθώς υποστηρίζουν ότι η «παγκοσμιοποίηση» (και συνεπώς οι περιφερειακές ενοποιήσεις όπως η ΕΕ) είναι κάτι καινοφανές και επίσης μη-αντιστρεπτό. Αγνοούν ότι έχουν προϋπάρξει περίοδοι «παγκοσμιοποίησης» που στη συνέχεια ανατράπηκαν.

Αν οι κατεστημένες αναλύσεις χαρακτηρίζονται από τον αυτιστικό φιλο-ευρωπαϊσμό τους σήμερα είναι επίσης της μόδας μία σειρά ετερόδοξες αναλύσεις που χαρακτηρίζονται από έναν εξίσου προβληματικό ευρωσκεπτικισμό. Ο ετεροδόξος ευρωσκεπτικισμός αποτελεί ουσιαστικά την «αίρεση» της θρησκείας του φιλο-ευρωπαϊσμού καθώς μοιράζονται τα αναλυτικά εργαλεία και πιστεύουν αμφότεροι στην ευρωπαϊκή ενοποίηση. Διαφέρει στο ότι καταγγέλλει την νεοφιλελεύθερη ηγεμονία πάνω στην τελευταία και κηρύσσει την επιστροφή ενός «σεμνού» κεϋνσιανισμού. Έτσι πολιτικά επαγγέλλεται την μεταρρύθμιση της ΕΕ και της ευρωζώνης (ή στις πιο ακραίες εκδοχές του την κατάργηση της τελευταίας).

Σε αντίθεση με τις προαναφερθείσες προσεγγίσεις ο Μαρξισμός έχει μία πιο βαθιά και ρεαλιστική αντίληψη για την ευρωπαϊκή ενοποίηση. Κατανοεί καθαρά ότι πρόκειται για μία επιλογή των ηγεμονικών κεφαλαίων της Ευρώπης και συνεπώς, από τα ίδια τα γενετήσια χαρακτηριστικά της, δεν μπορεί να έχει φιλολαϊκό χαρακτήρα. Επίσης κατανοεί την ιμπεριαλιστική φύση της, δηλαδή ότι έχει κατασκευασθεί για να ευνοήσει την διεθνική εκμετάλλευση τόσο στο εσωτερικό της (των λιγότερο αναπτυγμένων οικονομιών-μελών της από τις πιο αναπτυγμένες) όσο και στο εξωτερικό της (σε βάρος άλλων λιγότερο αναπτυγμένων οικονομιών) και να στηρίξει τα ευρωπαϊκά κεφάλαια στους ανταγωνισμούς τους με άλλους παγκόσμιους πόλους (ΗΠΑ, νεο-αναδυόμενες οικονομίες κ.α.). Κατά συνέπεια δεν έχει ψευδαισθήσεις περί της δυνατότητας φιλολαϊκής μεταρρύθμισης της ΕΕ. Κατανοεί επομένως καθαρά ότι ο δρόμος για ένα καλύτερο μέλλον για τους λαούς της Ευρώπης και ευρύτερα περνά από την κατεδάφιση του απεχθούς οικοδομήματος της ΕΕ.

Η Μαρξιστική ανάλυση μπορεί να αποτελέσει πολύτιμο εφόδιο για την πραγματική και μαχόμενη Αριστερά (και όχι για διάφορους τυμβωρύχους του ονόματος της όπως ο ΣΥΡΙΖΑ) ώστε να μιλήσει στην αυθόρμητη λαϊκή απέχθεια έναντι της ΕΕ, να μην την αφήσει έρμαιο σε ακροδεξιές καπηλείες που θα έχουν σαν θύματα τους λαούς και να οργανώσει το αριστερό μεταβατικό πρόγραμμα εξόδου από την κρίση προς όφελος του λαού και του τόπου. Καθοριστικός κόμβος αυτού του μεταβατικού προγράμματος είναι η συνολική αποδέσμευση της Ελλάδας από την ΕΕ (και όχι η μεσοβέζικη και από μόνη της ατελέσφορη έξοδος από την ευρωζώνη).

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s